Osonyq sports drink, een godendrank of fatale verleiding?

Door :

10 mei 2021

Van JUVENTUS tot AC MONACO, van VFL WOLFSBURG tot VITESSE. Iedereen hoorde het, zag het, wilde het en dronk het, maar op 23 maart 2021 sloeg het schip te pletter op de rotsen. Osonyq sports drink, een godendrank of fatale verleiding door Σειρῆνες?

Beeld: https://www.osonyq.com/

Medio 2018 werd deze sportdrank gelanceerd en werden grote clubs benaderd om dit product te promoten. De idee was dat dit product binnen de sportwereld zou uitgroeien tot het product voor sporters: een isotone sportdrank voor (top)sporters. Het product ziet er mooi uit. Het logo is fris en straalt allure uit. De kleurencombinatie spreekt aan en ook de verkoop van het drankje in poedervorm is een uitkomst voor de sportwereld. Kortom, het heeft alles in zich om tot een groot succes te worden.

Maar waarom werd het geen succes, zult u zich afvragen. Nou, de curator vraagt zich dat ook af of eigenlijk niet meer. Het antwoord is feitelijk heel eenvoudig.

Er was onvoldoende kapitaal verschaft om de aanloopkosten te kunnen financieren en de verkopen vielen enorm tegen. Ondertussen was er voor meer dan 7 ½ miljoen Euro aan verplichtingen aangegaan, welke verplichtingen alleen zouden kunnen worden voldaan als de sportdrank direct een succes zou zijn.

Dat laatste was illusoir. Immers om de markt te kunnen penetreren is een lange adem nodig en dat hadden de aandeelhouders zich behoren te realiseren.

Dus wat gebeurt er in 2019, ruim voor de COVID-19 pandemie? De aandeelhouders krijgen ruzie, de minderheidsaandeelhouders worden ontslagen uit het bestuur en verdwijnen van het toneel. Om de overname compleet te maken wordt in mei 2020 het faillissement van aandeelhouder Rubiks Enterprise B.V. aangevraagd. De ruzie is compleet en het OSONYQ schip stevent af op een onvermijdelijk faillissement wat op 23 maart 2021 werd uitgesproken.

OSONYQ, een Griekse tragedie die doet denken aan de Σειρῆνες (sirenes). Een sportdrank gemaakt door halfgodinnen voor halfgoden. Sporters die zouden worden verleid door haar uitstraling, smaak en effectiviteit.

Een Griekse tragedie of toch een mooi product dat een tweede kans verdient? Ik denk het laatste.

Frederik Barthel, curator van OSONYQ International B.V.

Het faillissement in de media:

FD

RTLZ

De Gelderlander

Sponsorreport

 

Beeld: https://www.osonyq.com/