Retail crisis deel III: Ceteco revisited!

Door :

21 juni 2019

NRC kopt op 1 juni 2019[1]: ‘Mode bleek niet te vangen in een spreadsheet’ en geeft de uiteenzetting over de ondergang van VAROVA, die onder meer de modemerken Sissy Boy, Silver Creek, Mees, Gsus en Men at Work voerde.

Succesvol tijdens de crisis?

“Twee bedrijvendokters wilden een mode imperium bouwen dat kon concurreren met H&M. Het werd een fiasco dat tientallen miljoenen kostte.” Achteraf gezien is het natuurlijk eenvoudig(er) om te analyseren waar het fout ging. Ook valt te analyseren waarom VAROVA juist in de crises zo snel kon groeien en dus in de crises zeer succesvol leek.

Nieuwe retailcrisis en Kijken, kijken, niet kopen

Op 13 maart 2019 (deel I) en 10 april 2019 (deel II) schreef ik ook over de RETAIL CRISES. In de eerdere artikelen schreef ik over balende winkeliers en het koopgedrag van ‘Kijken, kijken, niet kopen’ en deed ik een suggestie dit koopgedrag anders te gebruiken.

Niet concurreren maar profiteren

Het antwoord daarop is in principe heel simpel. Je moet als producent, importeur of groothandel zorgen dat online verkopen niet concurreren met de retail, maar dat de retail profiteert van online verkopen en daar gaat het te vaak mis. In plaats van de retail laten mee profiteren van de online verkopen, concurreert de producent, importeur of groothandel veelal de retail. Gevolg: crisis! Maar hoe werk je complementair in de zin dat zowel retail als producent, importeur of groothandel profiteren?

Webshop duurder dan winkel

De distributieketen moet als geheel het totaalconcept veranderen. De webshop moet duurder zijn dan de ‘flagship store’ in de winkelstraat én als de retailer het door de consument gewenste product niet heeft, dan kan de retailer het voor de consument bestellen, krijgt de consument korting en de retailer commissie op de verkoop. Dit brengt consumenten naar de winkels, wat niet alleen goed is voor de winkelstand, maar ook voor de horeca, musea en niet te vergeten de sociale cohesie van de maatschappij: burgers die weer interactief communiceren in plaats van robotica en overige online toepassingen.

Uitmelken achterhaald businessmodel

De ondergang van VAROVA valt dan ook wel te verklaren uit het feit dat ook VAROVA niet heeft geïnvesteerd in de ‘nieuwe’ economie, maar het ‘oude’ bedrijfsmodel nogmaals heeft proberen uit te melken. VAROVA kon in de crises goedkoop ondernemingen kopen en had daardoor tijdelijk een betere concurrentiepositie. Door ondernemingen te blijven kopen, kon deze positie worden gerekt, totdat ook schaalvergroting geen optie meer was. Dan ga je alsnog kapot met alle gevolgen van dien voor personeel, crediteuren en handelspartners.

l’Histoire se répète

Het doet mij denken aan de ondergang van Ceteco in 2000: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ceteco

Daar werd de ambitieuze groeistrategie met naam Turbo 1994-2001 haar ook fataal door de tomeloze honger naar méér winkels. Wilt u sparren over de (juridische) aspecten van uw businessmodel? Neem contact op met Frederik Barthel.

[1] https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/31/de-dure-les-van-varova-mode-laat-zich-lastig-vangen-in-een-spreadsheet-a3962213