De gemiddelde accountant is bescheiden en introvert. Zolang de samenwerking soepel verloopt, is er niks tot weinig aan de hand. Tot het moment dat zaken anders lopen. De introverte accountant wordt dan een eenvoudig doelwit. De accountant krijgt al snel de rol aangemeten van zondebok. Het negatieve beeld van de accountant dat wordt geschetst in de media, draagt hier niet aan bij.
Er is dan vaak sprake van onbegrip van de klant, want ‘de accountant had dit toch moeten zien of weten?’. Daar tegenover staat verbijstering van de accountant, want die verkeert in de veronderstelling dat de klant (ook) een eigen verantwoordelijkheid heeft.
Het gevolg hiervan is dat de – soms jarenlange en prettige – samenwerking abrupt eindigt met een klacht bij de Accountantskamer, om vervolgens een civiele procedure te starten bij de rechtbank.
Heeft u een vraag of wilt u eens van gedachten wisselen? Neem gerust contact op met Nickey van Collem of Frederik Barthel.
De accountant kan aangesproken worden door:
Het is dus niet alleen de opdrachtgever door wie de accountant kan worden aangesproken, maar ook al die derde partijen waar de accountant geen directe relatie heeft. De reikwijdte van het handelen van de accountant is de afgelopen decennia aanzienlijk verbreed.
In verhouding tot een opdrachtgever is in de meeste gevallen sprake van contractuele aansprakelijkheid.
Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een achteraf vastgestelde fout in de controleverklaring.
Het is met name die bijzondere zorgplicht die de afgelopen 10 jaar een vlucht heeft genomen. Het is een zogenaamde open norm en dus weet je als accountant niet precies wat je wel of niet goed doet. Dat maakt de bijzondere zorgplicht onberekenbaar.
In het geval dat een derde de accountant aansprakelijk stelt, is er sprake van buitencontractuele aansprakelijkheid.
Hierbij kan worden gedacht aan een derde die aandelen koopt (mede) op basis van een door de accountant opgesteld rapport, waarvan later blijkt dat het rapport onjuistheden bevat.
Blog: Accountant van failliet Eurocommerce aansprakelijk jegens derden wegens beroepsfout
Een misvatting is dat een accountant, als hij een beroepsfout maakt en dus in strijd handelt met zijn bijzondere zorgplicht, direct aansprakelijk is voor de geleden schade. Dit onrechtmatig handelen is namelijk slechts één van de vereisten voor aansprakelijk. Daarnaast dient sprake te zijn van:
Met name het causaal verband wil nog wel eens roet in het eten gooien voor de klant of de derde. Deze klant of derde moet namelijk kortgezegd bewijzen dat wanneer de beroepsfout van de accountant niet zou hebben plaatsgevonden, hij anders zou hebben gehandeld. Bijvoorbeeld dat een derde, zonder de fout in de jaarrekening, geen lening zou hebben verstrekt aan de onderneming. Of, als de accountant tijdig had gewaarschuwd of geïnformeerd, de klant eerder zou hebben ingegrepen.
Vaak vindt in de praktijk ook een eigen schuld-verweer plaats. De accountant zegt hiermee als het ware dat, indien hij aansprakelijk is voor de schade, de klant of de derde dan ook een eigen aandeel heeft gehad in het ontstaan van de schade.
Blog over een zaak waarin de accountant voor 20% aansprakelijk was voor de door zijn klant geleden schade: Schending zorgvuldigheidsnorm door accountant.
Opvallend is de trend dat eerst een klacht wordt ingediend bij de Accountantskamer, voordat een civiele procedure wordt ingezet. Alhoewel er duidelijke verschillen zijn tussen deze procedures, kan een gegronde klacht nog wel eens helpen in een civielrechtelijke procedure.
Benadrukt dient te worden dat een gegronde klacht geen zekerheid biedt. De oorzaak hiervan is gelegen in de verschillen tussen de procedures:
Kortom, uit een gegronde klacht bij de tuchtrechter mag de civiele rechter niet zonder meer de gevolgtrekking verbinden dat de accountant civielrechtelijk aansprakelijk is wegens schending van een zorgvuldigheidsnorm. Toch kan het zo zijn dat de civiele rechter meer leunt op de expertise van de Accountantskamer, aangezien de civiele rechter zelf niet beschikt over deskundigheid van de normoverschrijding door de accountant.
Naast dat een conflict met een klant veel negativiteit met zich meebrengt, kost het ook enorm veel tijd, laat staan als daarop een tucht- of civiele procedure volgt. Wat kunt u doen?
Neem vrijblijvend contact op met Frederik Barthel of Nickey van Collem.